6. huhtikuuta 2015

# G'BYE FACEBOOK & TWITTER


Päätin muutama viikko sitten poistaa kännykästä kokonaan Facebookin ja Twitterin. Nyt kun en ole selaillut kumpaakaan, oon ollut tosi tyytyväinen lopputulokseen. Käyn aina silloin tällöin, pari kertaa viikossa (jos sitäkään) läppärillä facebookissa, lisäämässä kuvaa tai kirjoittamassa päivitystä, sekä selaamassa muiden menoja. Chattia käytän päivittäin, sillä suurinosa keskusteluista tapahtuu sitä kautta. Twitterissä en ole tainnut käydä kuin kerran lakkoni aikana. Oon saanut somesta yliannostuksen.

Ihan alkuperäinen syy päätökseen oli se, että mua raivostutti etten enää piirrä juurikaan ollenkaan. Ajatus pälkähti mieleen yllättäen selatessa kännykkää ja nimenomaan facebookia. Mä en piirrä, miksen? Miks kulutan kaiken mun ajan notkumalla kännykällä facebookissa jossa ei koskaan tapahdu mitään? Miks en koskaan tee mitään järkevää ja valitan sitten twitterissä siitä etten tee mitään järkevää? Päätin että nyt saa riittää. Nyt taukoa. 

Nyt kun oon ollut lähes ilman facebookia ja twitteriä, teen enemmän kivoja asioita. Luen, piirrän, käyn ulkona enkä enää mieti tai ärsyynny muiden valittamisesta ja negatiivisesta ilmapiiristä facebookissa. Oon huomannut, että teen paljon enemmän JÄRKEVIÄ ASIOITA. Oon iloisempi enkä enää notku kännykällä kaiket päivät. 



Yksi syy siihen, että päätin luopua twitterin ja facebookin käytöstä oli myös se, miten mua ärsytti muut käyttäjät. Kaikkien facebook kavereista löytyy varmasti ainakin YKSI ihminen jonka päivitykset ( tai nasevat kommentit) ärsyttävät AINA. Mulla oli tapana piilottaa päivitykset ko. henkilöiltä, mutta tulin huomanneeksi että vaikka kuinka piilottaisin löytyy aina uusi. Kaikki tekee sellaista. Myös minä. Varmasti joku on piilottanut mun päivitykset omalta feediltään. 

Kaikki kirjoittavat facebookkiin asioita jotka ärsyttävät, asoita joista valittavat tai muuta negatiivista ja jos joku erehtyy laittamaan jotain positiivista, löytyi aina joku joka tulee narisemaan asiasta. ( Onneksi tällaisia ihmisiä löytyy hyvin vähän omasta kaveripiiristäni!) Se mua risoo facebookissa ja sen ilmapiirissä KAIKKEIN eniten. Olen positiivinen ihminen ja inhoan pessimismiä ja negatiivisuutta. Se pilaa sekä oman että muiden mielen. Oon ehkä vain liian naiivi miettiessä, että mikä siinä on niin vaikeaa? Mikä on niin vaikeaa iloita muiden puolesta? Kirjoittaa niistä kivoista jutuista sen sijaan että kirjoittaa siitä kuinka vittuttaa ettei viinaa saa enää mainostaa? Kirjoittaa siitä, että vituttaa kun taas noi kakarat huutaa bussissa miks niiden pitää kulkee ihmisten ilmoilla? Mä en vaan VOI uskoa, ettei jonkun tyypin elämässä muka KOSKAAN tapahdu mitään kivaa. Nyt kun oon silloin tällöin käynyt tsekkaamassa mitä facebookissa tapahtuu, oon huomannut, ettei sielä vieläkään tapahdu mitään. Voin ihan hyvin jatkaa poissaoloani ja olla ( vieläkin) iloisempi!

 Twitteristä luovuin, koska se on mielestäni niin turha. Ymmärrän mikseivät ihmiset juurikaan käytä sitä. Mulla on ollut Twitter-tili kauan, mutta oon ollut tosi huono käyttäjä. Ryhdistäydyin käyttäjänä jokunen kuukausi sitten ja nyt tajusin miten turhaa sen käyttö on. Itse tykkäsin seurata twitterissä tiettyja julkisuudesta tuttuja henkilöitä, en oikeastaan seurannut montaakaan ihan tavallista tallaajaa. Ymmärsin kuitenkin, että jos haluan tietää mitä One Directionin Zayn on tweetannut, saan sen selville muualtakin kuin twitteristä jos haluan. 
Twitterin käytössä eniten ärsyttää se, miten se on joka paikassa vaikka sillä ei todellisuudessa tee mitään. Kaikille tosi-tv ohjelmille löytyy omat hashtagit ja telkkariohjelmien alareunat vilisee ihmisten tweettejä. Tweettasin testiksi kerran yhden kokonaisen Tähdet Tähdet -ohjelman jakson ajan ja ennen ohjelman loppua luovutin, sillä mulle tuli niin turha olo. Miks mä tweettaan? Mitä mä haluan sillä että joku näkee mun tweetin telkkarissa? Mitä järkeä siinä on? MIKSI MÄ EDES KATSON TÄTÄ OHJELMAA KUN EN KOSKAAN EDES KATSO TELKKARIA.... :-D Twitteristä olen päättänyt luopua kokonaan. Se ei varmaankaan jää epäselväksi.

Tämä pienimuotoinen some-lakko jatkuu! Oon tosi tyytyväinen et ryhdyin tähän ja yllättynyt siitä, miten helppoa se on ollut!

Olisin tosi kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia asiaan liittyen. Käytättekö te twitteriä ahkerasti, miksi? Ootteko kokeillut pitää jonkinasteista some-lakkoa kuten minä nyt teen? Mikä ärsyttää facebookissa eniten? Kertokaa! Haluan keskustella asiasta mä niin harvoin kirjotan tänne blogini puolelle mitään keskustelemisen arvoista haha!!


8 kommenttia:

  1. Heippa, mulla ei ole koskaan ollut twitteriä, ja muiden jauhaessa siitä oon aina ihmetellyt että mitähän hittoa siellä edes tehdään :D Lakkoja en oo pitänyt muuten kuin koeviikoilla, mutta auttaisi opiskelussa varmaan huomattavasti jos vähentäis muulloinkin. Facebookia oon boikotoinut jo pitkään, vaikka mulla sinne tili onkin. Tosin ihan niistä syistä vaan, että täytyy sitä kautta pitää välillä yhteyttä muutamiin ihmisiin, joihin ei muuten tulisi pidettyä mitään yhteyttä. Mutta sen verran mitä sitä menoa oon nähnyt niin ihan samoilla linjoilla sun kanssas. Oon lukenu sun blogia jo vuosia mm. siksi että pidät postaukset lyhyinä ja selkeinä, mutta tosi kiva että kirjotit jostain aiheesta pidemmänkin postauksen välillä :)

    http://runbutdontstaylong.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, varsinkin nyt kun jonkin aikaa olin suht aktiivisena käyttäjänä twitterissä tajusin, ettei sillä oikeasti tee yhtään mitään. Sä vaan huomaat et kulutat siellä aikaa vaikkei siellä ole mitään tai tapahdu mitään..... Mä käytän facebookin chatappiä myös sillä sitä kautta on niin kätevä jutella ( ilmaiseksi ) kavereiden kanssa! Kiva kuulla että oli mukava lukea pidempääkin postia! ♥

      Poista
  2. mulle itseasiassa twitter on kaikkein mieluisin sosiaalinenmedia ja facebookia käytän kaikkein vähiten, enkä edes tsekkaa sitä joka päivä :D (chattia lukuunottamatta).

    ite en juurikaan seuraa julkkiksia twitterissä, tai no seuraan mut harvemmin niiltä mitään jännää tulee, vaan se että suurin osa kavereista käyttää sitä, tekee siitä kivoimman :D päivittyy nopeempaan tahtiin kuin facebook ja sinne on helpompi suoltaa ajatuksia, kun taas facebookin kanssa tuntuu siltä, että pitäis olla jotain mielekästä sanottavaa että sitä kehtaa päivittää. twitteriin voi heittää turhempiakin ajatuksia, kun taas fbssä tuntuu että ne turhat päivitykset lähinnä ärsyttää.

    mut tuskin tulis siinä tapauksessa itelläkään käytettyä, ellei kaverit olis aktiivisia twiittailijoita! some-lakko tosin tekis varmaan hyvää itse kullekin aina silloin tällöin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no se ratkasee jo aika paljon, mun kaveripiiristä ei juurikaan kukaan käytä twitteriä joten aika hiljaista oli sen puolin. Ja juuri sen takia alkujaan liityin twitteriin kun halusin paikan jonne voin heittää ajatuksia, mutta jotenkin kuitenkin se ei siltiKÄÄN tuntunut omalta paikalta. Tai sitten mulla ei vaan oo mitään järkevää sanottavaa koskaan hahaha :
      ''D

      Poista
  3. Tätä on ollut liikkeellä itse kullakin! <3

    Mä oon päässyt Twitterin makuun vasta lähivuosina ja vaikka mulla ei juurikaan monet kaverit käytä sitä niin koen, että siitä saa paljon enemmän irti kun seuraa taviksia eikä vain julkkiksia. Silloin siinä on jopa vanhan kunnon irc-gallerian tuntua ja voi tutustua helposti uusiin ihmisiin. Mä oon löytänyt poikaystävänkin sieltä. :D Eikä telkkariohjelmista kannata tolleen väkisin twiitata :'D Se on mun uutta lempipuuhaa mut vain sellasten ohjelmien kanssa joita tykkään muutenkin katsella. Niissä on mulle ideana se yhteisöllisyys ja samalla voi saada tosi paljon uusia seuraajia tai löytää uusia seurattavia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sä ootkin tollanen somekuningatar! ♥♥♥ Mä oon niin tällänen tollopää et en "kehtaa" seurata ketään kun ajattelen et KUKAAN EI TYKKÄÄ MUSTA ja sit kaikki miettis vaan et kukahan tääkin huuhaa on :---D hahaha. Telkkaria mä en tykkää katsella juurikaan ollenkaan joten se on selkeesti pois luettu vaihtoehto :'''D

      Poista
  4. Mä pidin somelakkoa joskus viikon. Siis ihan totaalista somelakkoa. Tuntu ihan sika hyvältä, kun oli enempi aikaa kaikkeen, kun ei tuijottanut aivottomana kännykkää koko ajan. Mietin sillon, että mihin hittoon mun aika menee päivässä, mutta siihenhän se menee kun ei oikeesti tee mtn. vaan esim odottaa, että laittaisko joku viestiä tai päivittäis jotain :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo nimenomaan! Sä vaan tuijotat ihan uunona kännykkää ja selaat kaikki appit läpi ja kukaan ei muka laita viestiäkään.... ja hups on menny tunti jolloin olis voinu oikeesti tehä jotain järkevääkin :-D Voisin joskus kokeilla ihan kokonaan olla ilman somea!

      Poista

Nakkaa kommentti! (auts, ei noin kovaa :-D)